Wojtek Wojtek
1142
BLOG

Twórca i animator idei JOW

Wojtek Wojtek Polityka Obserwuj notkę 15

Chwilę temu dowiedziałem się, że wczoraj wieczorem zmarł twórca idei JOW i jej propagator, Prefesor Jerzy Przystawa.

http://www.jow.pl/sites/default/files/przystawa4.jpg

http://www.jow.pl/aktualnosci/nie-zyje-prof-jerzy-przystawa-tworca-ruchu-na-rzecz-jow.html

Profesora spotkałem na przełomie lat 1999/2000 na pierwszej Konferecji na temat jednomandatowych okręgów wyborczych, która odbyła się w Nysie. Nie trzeba było mnie przekonywać długo, od razu stałem się rzecznikiem tej idei.

Jest to ogromny ruch a Profesor wielokrotnie przyjeżdżał do różnych miejscowości szerząc wiedzę na ten temat.

To dzięki Niemu poznałem dokładnie zasadę idei jednomandatowych okręgów właśnie do sejmu. Nie do senatu, nie do samorządów, ale dokładnie tam, gdzie tworzy się demokracja - czyli na forum SEJMU. Jest to jedyne takie miejsce, które tworzy system państwa, jedyne miejsce, w którym społeczeństwo obywatelskie może policzyć - gdzie jest tak naprawdę większość.

Niestety, nie było Mu dane doczekać realizacji zamierzenia - przy którym trwam zaledwie od 2000 roku. Mówiono mi, że już wtedy Profesor miał za sobą ponad dziesięć lat walki o zdrowe relacje w wyłanianiu polskiego parlamentu.

W moim przekonaniu Profesor nie mylił się i wierzę, że nikt ze zwolenników tego, czego ON nas nauczał, nie odejdzie od tych zasad.

Na zakończenie dodam, że Profesor jako jeden z pierwszych, stał się duszą salon24.pl. To On tworzył dziesiątki artykułów poświęconych wyjaśnianiu, na czym polega idea jednomandatowych okręgów wyborczych  oraz udzielił tysiące komentarzy, starannie i wielokrotnie odpowiadając na pytania różnych "niedowiarków".

Profesor nie pozwalał na przekształcenie Stowarzyszenia na rzecz wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych do sejmu w partię polityczną. Uważał, że każdy z nas, jeżeli podziela ten pogląd, jest jego rzecznikiem i ramy stowarzyszenia pozwalają każdemu zgodnie z jego przekonaniem promować swoje stanowisko.

O tym, że racja zawsze JEST po Jego stronie, możemy dostrzec w polityce partii politycznej - gdzie wola "wodza" determinuje zachowanie jego zwolenników. Wierzę, że Jego nauczanie stało się trwałym elementem naszej wiedzy politycznej i zrealizujemy ideę, której On przewodził.

Mimo, że zmarł nasz Nauczyciel, Jego nauka na pewno pozostanie w nas  na zawsze.

 

 

 

 

 

 

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka