Wojtek Wojtek
102
BLOG

Ustawa "uczciwe wybory"

Wojtek Wojtek Rozmaitości Obserwuj notkę 0

Trwa akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem "uczciwe wybory".

http://www.klubygp.pl/wp-content/uploads/2015/01/Wybory-2015-tabela-Uczicwe-wybory.jpg

 

 

 

Problem polega na tym, że obowiazująca ordynacja wyborcza pozwala na pewien zakres swobód - są one zgodne z tekstem ustawy, ale ich interpretacja może prowadzić do odmiennych wyników głosowania.

 

Jednym z powodów zwrócenia się z inicjatywą obywatelską do Sejmu jest fakt stosowania różnych ordynacji do roku 2011.

Budzi wątpliwości sposób uznawania głosu za ważny lub nieważny - co szczególnie ujawniło się w wyborach do samorządów w 2014 roku.

Wybory do parlamentu europejskiego w 2014 roku ujawniły znowu wzrastającą co wybory liczbę głosów nieważnych.

Tu należy zastanowić się, czy jest to tylko skutek nieprecyzyjnie skonstruowanej karty do głosowania, czy też jest to świadomy obywatelski akt oddania głosu, ale głosu świadomie oddanego jako nieważny w proteście z uwagi  na brak prawnych możliwości zgłoszenia zbiorowego protestu obywatelskiego w sprawach istotnych dla społeczeństwa, a "załatwianych" technikami pozaparlamentarnymi.

Fakt wykorzystywania immunitetu poselskiego do wygaszania procedury wyjaśniającej wydarzenia sprzeczne z prawem z udziałem parlamentarzystów, ale równocześnie skuteczne dyskryminowanie posłów za swobodę głosowania w przypadku zmowy głosowania.

Poseł w żadnym wypadku nie może być pociągany do jakiejkolwiek odpowiedzialności za działania wykonywane w czasie pełnienia urzędu parlamentarzysty   które z kolei jest obrażane poprzez nakładanie na posłów kar regulaminowych wymierzanych "w wewnętrznych kręgach" struktur sejmowych czy partii politycznych.

Mamy do czynienia z paradoksem prawa posła do odmowy składania jakichkolwiek wyjaśnień wobec prokuratury w sprawie dochodzenia w sprawach karnych, ale absolutną podległość posła wymiarowi wewnętrznych koterii politycznych.

Kolejnym problemem szczególnie wyboró samorządowych w 2014 roku jest znaczna liczba nieprawidłowości rozstrzyganych przed sądami i ... brakiem skuteczności egzekwowania postanowień sądu...

 

Postulaty ustawy "Uczciwe Wybory" dotyczą także m. in. dwudniowego głosowania. Chodzi o likwidację wyborów prowadzonych w ten sposób, że zachodzi konieczność przerywania pracy komisji z uwagi na porę nocną.

Podobnie jest z możliwością "głosowania korespondencyjnego".

 

Tu warto zastanowić się, czy wyborca musi osobiście złożyć głos w lokalu właściwej komisji wyborczej, jeżeli technicznie istnieje możliwość zdalnego złożenia takiego głosu. O ile nie ma problemu identyfikacji uprawnienia osoby głosującej - to pozostaje jeszcze problem tajności samego głosowania.

 

Kolejnym problemem jest dostępność lokalu wyborczego. Z przyczyn technicznych każdy z lokali obsługuje pewną ilośc mieszkańców. W przypadku dużych miast odległość od miejsca zamieszkania do lokalu wyborczego zajmuje maksymalnie 15-30 minut dojścia pieszego nawet dla osób starszych wiekiem. Inaczej jest w terenach o zabudowie rozproszonej - gdzie nawet w dni powszednie nie funkcjonuje komunikacja publiczna. W tym przypadku dotarcie do lokalu wyborczego wymaga do 15-30 minut jazdy samochodem.

Doposażenie takich lokali w urządzenia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się nie zawsze jest możliwe - tym samym lokale z dostępem dla osób na wózkach inwalidzkich wydłuża się znacznie.  Gdyby istniała możliwość złożenia głosu za pośrednictwem np. techniki komputerowej - to w tym przypadku znowu pojawi się problem dostępu do internetu - bo pewna grupa osób w ogóle nie korzysta z komputerów z własnego wyboru, wiele osób nie korzysta z podłączenia do sieci internetowej z uwagi na brak zainteresowania takim połączeniem a znaczna część osób nie posiada środków finansowych na taki luksus.

Zatem konieczność zakładania lokali wyborczych na czas wyborów pozostaje nadal aktualna.

 

Wybory samorządowe z 2014 roku zwróciły uwagę na samą organizację karty do głosowania - gdzie nawet kolejność komitetów wyborczych może budzić wątpliwości.

W mojej ocenie wybory do sejmu powinny być ograniczone do granic samych okręgów wyborczych a wszystkie okręgi wyborcze powinny być stałe w czasie i w miarę jednakowe pod względem liczby wyborców/mieszkańców. Tu pojawia się problem zmiany granic w wyniku zmiany liczby mieszkańców/wyborców okręgu wyborczego.

 

 

W trakcie pracy komisji wyborczej także pojawiają się problemy - czy wszyscy członkowie komisji wyborczej muszą uczestniczyć przy zamknięciu i opieczętowaniu urny przed otwarciem lokalu i czy wszyscy członkowie komisji wyborczej muszą uczestniczyć przy liczeniu głosów. Problemem jest obecność na sali conajmniej trzech członków komisji wyborczej wprzez cały czas trwania głosowania.

 

Pojawia się problem kontroli urny - czy powinna być zamknięta przed okiem obserwatorów, czy też powinna mieć ściany przeźroczyste, aby w każdym czasie była pełna widoczność stopnia jej wypełnienia.

 

Procedura liczenia głosów także bywa różna i pojawia się wątpliwość rejestracji pracy każdej komisji wyborczej przez system kamer zapisujących obraz. Nie ma jeszcze praktyki wykorzystywania takiego zapisu i granicy jego upubliczniania. W pewnym sensie taka rejestracja obrazu narusza prawo do zachowania tajności samego głosowania przez wyborców.

 

W praktyce po zakończeniu głosowania karty i wszystkie dokumenty związane z głosowaniem są pakowane w paczki i zamykane w worku. W tej postaci są wywożone przez cżłonków komisji z lokalu wyborczego i przekazywane do obwodowych komisji wyborczych. Od chwili zamknięcia głosów w takim worku żaden członek komisji wyborczej nie ma już kontroli nad dalszym losem kart do głosowania i jedynym dokumentem jest raport komisji z wynikami wywieszony na drzwiach lokalu.

To, co zostaje przekazane do państwowej komisji wyborczej - budzi zastrzeżenia samych wyborców - bo nie ma możliwości sprawdzenia - na ile wyniki wpisane do systemu są zgodne z głosami oddanymi przez wyborców.

 

Nie są to na pewno wszystkie argumenty przemawiające za koniecznością wystąpienia z inicjatywą obywatelską w sprawie kontroli społecznej.

Wniosek obywatelski musi podpisać conajmniej sto tysięcy obywateli w określonym czasie i dopiero tak udokumentowany wniosek można skutecznie złożyć do Laski Marszałkowskiej - i poddać procedurze legislacyjnej.

Dlatego warto ściągnąć wzór karty do złożenia podpisu, wydrukować ją na własnej drukarce i po prawidłowym wypełnieniu złożyć do najbliższego lokalu Prawa i Sprawiedliwości.

http://www.klubygp.pl/wp-content/uploads/2015/01/Wybory-2015-tabela-Uczicwe-wybory.jpg

 

 

 

Organizatorem tej akcji są KLUBY GAZETY POLSKIEJ

----------------------------------

http://www.klubygp.pl/uczciwe-wybory-obywatelska-inicjatywa-ustawodawcza/

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości