Wojtek Wojtek
44
BLOG

wcześniejsze emerytury

Wojtek Wojtek Rozmaitości Obserwuj notkę 0

Temat wcześniejszego przejścia na emeryturę był już nie raz przerabiany w polskim parlamencie. Tu chciałbym przypomnieć stan prawny z lat 80. XX w., jeszcze sprzed sierpniowego zrywu w 1980 roku.

Wtedy prawo pracy mówiło wprost o wieku emerytalnym, o stażu pracy uprawniającym do ubiegania się o świadczenie dla osób w wieku poprodukcyjnym. Ale już wtedy co pewien czas pojawiały się takie regulacje prawne, które uprawniały osoby, które nie uzyskały wieku uprawniajacego do emerytury, ale miały ponad 30 lat pracy, do przejscia na emeryturę. I nie było to rozwiązanie obowiązkowe, ale uprawnienie dla osób chcących skorzystać z tego prawa.

A jak wyglądało wliczanie okresu lat pracy ?

Cóż, w latach 1939-1945 trwała wojna i wiele osób pracowało w warunkach przymusowych, co oznaczało, że pracowały osoby jeszcze nie posiadajace 18 lat. Warunki pracy też były szczególnie trudne - co zdarzało się zwłaszcza przy deportacji "na Syberię".

I był jeszcze jeden szczególny przypadek. Dla bardzo zdolnych osób wykonujących niektóre zawody artystyczne. W szczególności chodziło o artystów cyrkowych oraz wirtuozów i szczególnie o grupę tancerzy zawodowych, którzy rozpoczynali swoje kariery zawodowe jeszcze przed ukończeniem 18 roku życia.

 

I oto po latach praktyki społecznej nagle obóz zarządzajacy, aby ukryć swoją nieudolność i utrudnić ujawnienie problemu - wydłużył okres uprawniajacy do uzyskania prawa do uzyskania świadczeń w wieku poprodukcyjnym. Szczególnie dotknęło to kobiety wiejskie - któe bardzo często już w wieku 16 lat wchodziły w zwiazki małżeńskie, a były obarczone liczną rodziną i pracowały w gospodarstwie rolnym -ale nie miały udokumentowanego okresu ciężkiej pracy w gospodarstwie - któe jeszcze długo pozostawało własnością rodziców...

I tak oto, już po dość krótkim okresie krytyki nowego porządku, prezydent wreszcie postanowił uporządkować ten trudny problem skłądajac projekt ustawy umożliwiającej uzyskanie emerytury po przepracowaniu 40 lat...

Ja pracę zawodową rozpocząłem w sierpniu 1975 roku i obecnie mam niemałe trudności z uzyskaniem pracy, tym samym środkó na życie. Dlatego oferta Pana Prezydenta dotyczy mojego żywotnego interesu, bo jeszcze mi trochę pozostało do okresu uprawniajacego mnie do ustawowego wieku uprawniajacego uzyskanie emerytury nawet bez wydłużenia tego wieku przez PO. Jakie więc mam propozycje ?

 

http://www.radiomaryja.pl/informacje/co-stalo-sie-z-prezydenckim-projektem-ustawy-o-kryterium-40-lat-pracy/

 

Na zakończenie dodam, że byłem już PO maturze. Ale jest grupa moich rówieśników, która rozpoczęła pracę zawodową już w 1970 roku jako pracownicy młodociani. Oni też czekają na tę ustawę.

 

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości