Wojtek Wojtek
1098
BLOG

Historia spółdzielczości Społem

Wojtek Wojtek Polityka Obserwuj notkę 8

 

motto:

 

PSS Społem - nic nie zlikwidowano, najwyżej Pański ulubiony sklepik zamknieto (por. http://www.spolem.org.pl/)

(źródło: http://dobrezycie.salon24.pl/136026,gra-polglowek#comment_1876013)

 

Za wskazaniem Kolegi RomanaK sięgnąłem do historii PSS „Społem”, która absolutnie przeczy jego stanowisku. O okresie, który wspomniałem, na witrynie wskazanej przez blogera RomanaK - KZR SS Społem przytacza historię polskiej spółdzielczości i sam tak ją przedstawia :

 

„(...)Szanse na przywrócenie elementarnych zasad spółdzielczych po 1989 r. zostały unicestwioneustawą z 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości. Znów zastosowano zdyskredytowaną wcześniej metodę polityczno–administracyjną "uzdrawiania spółdzielczości". Nie dostrzeżono, że zło w spółdzielczości nie tkwiło w jej strukturach organizacyjnych, lecz w funkcjach narzucanych przez państwo.

Administracyjnie zlikwidowano wszystkie związki spółdzielcze. Spółdzielczość Spożywców "Społem" poddana ostrym regułom gospodarki rynkowej, pozbawiona jakiejkolwiek opieki instruktażowej i organizacyjnej, bez możliwości zintegrowania swoich wysiłków, jednak nie upadła. W dniach 11—12 grudnia 1991 r.przedstawiciele 122 spółdzielni spożywców, na zasadach całkowitej dobrowolności zrzeszania się, powołali do życia Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Spożywców "Społem", którego głównym celem jest pomoc i ułatwianie zrzeszonym spółdzielniom realizacji ich statutowych zadań oraz inspirowanie współdziałania dla ich rozwoju i integracji. W 1992 r. została reaktywowana przynależność KZRSS "Społem" do MZS.

Działalność KZRSS "Społem" w latach 1991—2007, to już najnowsza historia i odrębny temat.

(http://kzrss.spolem.org.pl/informacje-o-spolem/historia-spoldzielczosci-spolem,2,10.html)

 

Z powyższego wynika wprost, że „PSS Społem” – o którym pisałem w moim komentarzu, a który tak krytykuje RomanK – manifestem PKWN w listopadzie 1944 r. podjęto uchwałę o zjednoczeniu ruchu spółdzielczego, zainicjowanego jeszcze w 1844 roki w Anglii,  istniejącego w Polsce od 1919 roku (Związek Polskich Stowarzyszeń Spożywców). W 1948 roku ta organizacja została zreorganizowana – powstała Centrala Spółdzielni Spożywców „Społem”, od 1949 roku obowiązywała nazwa „Związek Spółdzielni Spożywców”.

Człon nazwy „Społem” ponownie przywrócono w 1957 roku. Kolejna zmiana organizacji miała miejsce w 1976 roku, aby w 1981 roku przywrócić ideę spółdzielczości „upaństwowionym” spółdzielniom. Od 1990 roku nastąpił proces likwidacji spółdzielczości.

W tej sytuacji nie można mówić, że „Społem” dnia dzisiejszego jest tym samym „Społem”  do 1989 roku i zlikwidowanym po 1990 roku.

 

Tymsamymogłaszam, że kolega romank mimo, że pisze ciekawe komentarze, pod moim adresem wypisuje kłamstwa, jest niepoważny i dyskredytuje moje wypowiedzi. Nie znam przyczyn takiego zachowania, a większość jego wpisów w sposób tendencyjny obraża moją godność.

 

Dodam, że pewien czas temu zablokował mi możliwość komentowania na jego blogu – co można sprawdzić w licznych wymianach poglądów między nami.

 

Uważam, że jego działalność pod moim adresem jest niegodna blogera salon24.pl

 

123 350, 04.11.2009, 01.50

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka